Akademiboomen i Sverige

Stort utbud av målmedvetna spelare. Konkurrens mellan klubbar. Ambitiösa föräldrar. Kan det vara orsakerna till att vi ser allt fler fotbollsakademier i Sverige? Ja, det menar Elias Mineirji, gruppchef för Nationella Fotbollsutbildare på SvFF.

Lyssna på podden om akademiboomen

Ordet akademi har en enkel definition: en högre undervisningsinstitution. Det kan vara ett universitet eller specialiserad högskola. På senare år har ordet även blivit en allt vanligare beteckning på en mer avancerad, elitinriktad fotbollsutbildning.

Man skulle nästan kunna säga att vi ser en fotbollsakademi-boom i Sverige.

Först kom de av SEF (Svensk Elitfotboll) och EFD (Elitfotboll Dam) certifierade akademierna, som främst drivs av klubbar i Allsvenskan, OBOS Damallsvenskan, Superettan och Elitettan. Sedan började de allt större breddklubbarna göra om sina förstalag till akademilag.

Tre råd till föräldrar

  • Var noga! Kolla akademiklubbens verksamhetsidé och verksamhetsplan. Vad står klubben för och hur ser den långsiktiga planen ut?
  • Ha tålamod! Om ert barn komit in i en akademi, utvärdera den först efter en längre period eftersom en spelares utveckling går upp och ner.
  • Var inte naiva! Det finns många karismatiska ledare som är bra på att sälja sin verksamhet, men risken finns att det bara blir en kortsiktig lösning.

Och på senare år har även pop up-klubbarna och de privata akademierna tillkommit. De sistnämnda är små kommersiella företag med skräddarsydda lag- och spelarutbildningar som produkt. I Stockholm finns idag närmare 60 sådana, enligt en grov uppskattning som Stockholms fotbollförbund har gjort.

Grundorsaken, enligt Elias Mineirji, gruppchef för nationella fotbollsutbildare på SvFF, är att det inte finns plats för alla talanger i elitklubbarnas akademier:

– Spelare som siktar uppåt och vill möta de bästa söker sig därför vidare till mindre klubbar, där det finns en akademi. Till slut kanske det inte finns plats i dessa heller, och då så skapas det nya satsningar.

Ambitiösa föräldrar driver på

Akademiboomen drivs alltså på av marknadskrafter. Det vill säga en en allt större efterfrågan och ett utbud som håller på att växa ikapp.

Det finns dock andra förklaringar. Till exempel en ren kapprustning mellan klubbar. Har en större breddklubb skaffat sig en akademi, så vill de andra också ha en. Då minskar man risken att tappa spelare till andra klubbar med akademier.

– Dessutom säljer idag ordet akademi en klubbs verksamhet. Det ska visa att den håller hög nivå, säger Elias Mineirji.

Om akademi är ett säljargument, vem är då köparen?

Ambitiösa föräldrar. Att ha sin son eller dotter i en akademi har blivit en statussymbol för många föräldrar. Det visar att familjen och barnet är lyckade

– Och mängden föräldrar med ambitioner är större idag än för några år sedan, förklarar Elias Mineirji.

Du tror alltså att akademiboomen till stor del är föräldradriven?

– Jag tror inte att det kommer från barnen. Det är föräldrar som tycker att det är status. Sedan finns det självklart spelare som vill spela i bättre lag.

Men ordet akademi väcker känslor även bland unga spelare. Många tycker självklart att det ger prestige att vara med i en akademi. Elias Mineirji, som har varit med och startat AIK:s akademi, tycker att det sistnämnda kan få negativa konsekvenser.

– Spelarna som var med i vår akademi kunde gå runt i akademijackan och spänna upp bröstet, och vara lite förmer än de andra AIK-spelarna. Så vi tog bort vår akademilogga för att alla skulle känna att det var med i AIK först och främst.

Främst ett Stockholmsfenomen

Nu kan många fotbollsexperter runt om i landet säga att det här låter som ett Stockholmsfenomen. Och det stämmer. Men akademitrenden börjar sprida sig runt omkring i landet. I Östergötland till exempel har man sett de första akademierna komma.

– Vi har fått ett privat företag i Linköping som erbjuder akademitjänster och som även har startat egna lag. Vi ser också att många breddklubbar satsar hårdare och har en mer elitförberedande spelarutbildning. Dock utan att använda ordet akademi, säger Dan Elofsson, utvecklingskonsulent på Östergötlands Fotbollsförbund.

I Göteborg och Skåne har man dock inte märkt av någon akademiboom. Begreppet finns, men är inte lika spritt som i Stockholm.

Grovt förenklat kan man säga att i Göteborg är fotbollen fortfarande breddfokuserad, med ett fåtal storklubbar som har certifierade akademier. I Skåne ser det ut på ungefär samma sätt, men Malmö FF:s dominans är tydlig.

Fotbollsakademierna är främst ett fenomen i Stockholm men växer sig större och större i andra delar av landet också.

Till exempel driver klubben 17 akademier runtom i Skåne, i samarbete med olika kommunala skolor.

– Och vid sidan om det så får vi nämna hur vi jobbar med förbundets tränar- och spelarutbildningsplan. Vi har 80 instruktörer som är ute i föreningarna och stöttar de lokala tränarna ute på fotbollsplanen, berättar Lars Eiswohld, utbildningsansvarig på Skånes Fotbollsförbund.

Fotnot: Under 2021 kommer Göteborgs Fotbollsförbund att driva ett pilotprojekt för fotbollsutveckling i breddföreningar. I projektet ingår bland annat tränare från elitklubbar och praktiskt undervisning under riktiga träningspass. Så kallad spegling och stöttning.

Långsiktighet är viktigt

Ordet akademi är ingen garant för att en verksamhet är bra. I Stockholm används ordet flitigt för att sälja sin klubb eller sitt företag. Dock säger det inget om innehållet eller hur seriös verksamheten är.

– Ofta har man en bra tränare med gedigen utbildning som är väldigt kunnig i själva spelet. Men de kanske inte är lika bra ledare. Det kan vara unga tränare som känner sig stressade över att producera snabba resultat, säger Elias Mineirji.

– Och hotar man då med petning och att man måste vinna matchen så skapas onödig stress. Då är risken stor att spelarna inte vågar, och då slutar de att utvecklas.

Hans råd till klubbar som vill starta en akademi är att ha en långsiktig och genomtänkt strategi.

– Är man osäker, så kolla upp både SvFF:s diplomerad förening, EDF:s och SEF:s certifieringsverktyg. De kan ligga till grund för ett bra innehåll.