Övningstips: Så här kan laget träna kvadraten

Har ni bara en liten yta, men vill träna på flera saker samtidigt för att få en mer effektiv träning? Då funkar den klassiska kvadraten, eller rondon, som också kan utvecklas till att fylla flera syften.

  • Organisation: Dela in i lag om fyra (totalt 16 spelare) där lagen har en spelare i varje kvadrat. Passa en boll inom laget.
  • Syfte: Uppvärmning och att hitta passningslinjer.
  • Yta: Börja med 10-15 m per sida i fyra ihopsittande kvadrater. Det gör inget om det blir lite trångt, men ni kan vid behov öka ytan.
  • Instruktioner: Gör er spelbara. Flytta er ur passningsskuggan i rätt tid. Ta emot med bortre fot för att kunna passa till en annan kvadrat en utveckling på det.
  • Tid: 2-5 minuter per spel. I pausen kan bollar samlas ihop, lagen kan få snacka ihop sig om vad som funkar bra och vad som behöver bli bättre. Paus 1-2 minuter och sedan igång igen.
  • Organisation: En boll, två lag spelar mot varandra, 4 mot 4. Man får vara tre anfallsspelare, men bara en försvarsspelare i varje kvadrat. När bollhållande lag kan spela till den fjärde lagkamraten i en annan kvadrat flyttas spelet dit och två medspelare får följa med in i den ytan.
  • Syfte: Skapa och utnyttja numerära överlägen.
  • Yta: Samma som övning 1.
  • Instruktion: Gör er spelbara närmare bollhållaren när denne är pressad. Försvarsspelarna ska pressa åt ett håll så att ett passningsalternativ försvinner och efter vunnen boll spela en säker passning till en ledig yta utan motståndare.
  • Tid: 2-5 minuter per spel. I pausen kan bollar samlas ihop, lagen kan få snacka ihop sig om vad som funkar bra och vad som behöver bli bättre. Paus 1-2 minuter och sedan igång igen.
  • Organisation: Tre lag om fyra spelare i varje. Fyrkvadraten har förvandlats till en stor kvadrat med två planhalvor. Två lag på varsin planhalva har i uppgift att samarbeta mot det tredje laget, som ska försöka erövra bollen och kontra ut ur spelytan.
  • Syfte: Skapa numerära överlägen och att kontra genom bollerövring?
  • Yta: Samma som i övning 1 och 2, men nu är planen uppdelad i två planhalvor.
  • Instruktion: Det försvarande laget får ha två spelare på varje planhalva för att pressa det bollhållande laget. Det bollhållande laget ska försöka skapa numerära överlägen för att göra bollhållande spelare opressad, så att denne kan spela över till det andra ”anfallande” laget. När det sker försöker försvarande lags andra två spelare erövra boll och kontra ut ur spelytan. Försvarande lag kan vid bollerövring också försöka passa medspelarna på andra planhalvan som kanske har bättre förutsättningar att kontra.
  • Tid: 2-5 minuter per spel. I pausen kan bollar samlas ihop, lagen kan få snacka ihop sig om vad som funkar bra och vad som behöver bli bättre. Paus 1-2 minuter och sedan igång igen.

TIPS

  • Ytorna ska vara tillräckligt stora så att spelarna ska hinna fatta beslut och lyckas åtminstone ibland med att uppfylla syftet. Men i spelövningar finns det alltid ett motsatsförhållande så det ska vara lagom utmanande för dom andra också. Stor yta gör det svårare att försvara.
  • Ha bollar så att det räcker tidsintervallet ut. Beroende på hur skickliga spelarna är på att lösa uppgifterna så behövs ett antal bollar.
  • Det går att ha olika antal spelare och olika stora ytor, men en referens kan vara 4 mot 2 på respektive planhalva där de som är fyra har samma västfärg och de två försvararna på respektive sida har en enhetlig färg. 10-20 m brett och 20 till 40 m djup med mittlinje kan vara en lagom stor yta.