Link

"Mjukare" ord i AIK är positivt för barnen

För drygt tre år sedan valde AIK att ta ett omtag kring hela sin ungdomsverksamhet. Åldern för selektering till akademilagen höjdes, från nio till tretton år. Det pedagogiska upplägget gjordes om, där statiska moment som att dribbla mellan koner fått ge vika för en mer öppen lärandemiljö där övningarna är mer oförutsägbara.

En kanske något mer oväntad effekt har varit språkbrukets förändring inom AIK. Begrepp som att ”producera spelare”, ”talang” och ”konkurrens” har bytts ut mot ”samarbete” och ”fostra spelare”.

– Vi har sett hur lagens verksamhetsplaneringar glidit mot ett ”mjukare” språkbruk som i allt väsentligt främjar klubbens mål om långsiktig spelarutveckling och lärande, säger Dennis Hörtin, chef för barn- och ungdomsverksamheten i AIK.

– Det kan delvis ha att göra med att vi har skiftat språk i våra centrala dokument, men mitt intryck är att hela miljön i vår ungdomsverksamhet har blivit mer avslappnad. Och det har säkert påverkat vilka ord man använder.

Han menar att språkbruket inom en förening kan driva kulturella förändringar. Oavsett om man inte menar något med att ”producera spelare”, så kommer sådana begrepp från en kontext som inte riktigt hör hemma i barn- och ungdomsidrott.

– Det är termer vi hämtar från linjära system, som skolan och industrin. Vi har försökt att identifiera de orden och hitta bättre termer för den miljö vi har skapat för dem som spelar i AIK, säger Dennis Hörtin.

– Det är jättebra att en stor klubb som AIK tar riktningar i barn- och ungdomsfotbollen. Det ligger helt i linje med det vi står för på SvFF och sänder viktiga signaler till verksamheten och samhället. Jag tror också att språkbruket i en förening ger signaler om synen på barn och ungdomar, säger Peter Landström, Gruppchef för föreningsutveckling barn-ungdom på SvFF.

Bild från tidigare spelad Knatte Cup